• Drukowanie 3D

• 26.01.2018
        • W dniu 13 marca, w naszej szkole odbyła się bardzo interesująca prezentacja na temat druku w technologii 3D. Zaproszeni prelegenci z firmy Dragon3D, odsłonili arkana drukowania przestrzennego. Zapoznali oni zebranych słuchaczy z budową drukarki i z procesem wytwarzania trójwymiarowych, fizycznych przedmiotów na podstawie zaprojektowanego modelu komputerowego.

Ogromne wrażenie na uczniach zrobiło działanie na żywo takiej drukarki jak i przyniesione eksponaty, wykonane za pomocą druku 3D. Można powiedzieć, że jest to współczesny "zaczarowany ołówek". Wystarczy zaprojektować przedmiot w formacie 3D, ustawić parametry drukowania i tworzyć. Funkcjonalność i możliwości zastosowania drukarek 3D przeniosło nas w nieznany dotąd inny świat.

Robert Seta

• Dnia 21 lutego 2015 roku obchodzono Dzień Darwina

• 26.01.2018
        • Kilkoro uczniów z naszej szkoły wybrało się razem z nauczycielem biologii, panią Katarzyną Czyż na wydział biologii Uniwersytetu Warszawskiego. Odbyły się tam cztery wykłady. Wszystkie dotyczyły definicji gatunku, ale każdy z nich pokazany był z innej strony, np. od strony biologii czy paleontologii.

W trakcie wykładów i w czasie przerw można było podejść na stoisko studentów UW, na którym odpowiadali oni na pytania związane z prezentowanymi kośćmi, np. kłem nerwala czy czaszką delfina.

Można było również pograć w ciekawe gry, np. Double czy Tarantula oraz wziąć udział w losowaniu książek i biletów do kina na film „Galapagos” w 3D, który odbył się 22.02.2015r.

Wykłady były trudne, ale wydarzenie było ciekawe. „Biologicznie” i miło spędziliśmy czas. (Zuzia Cieślicka)

• Czy wiecie, że słonie żyły w Warszawie, czyli klasa 5a w Muzeum Ziemi

• 26.01.2018
        • Dnia 16 stycznia 2015 nasza klasa 5a pojechała na wycieczkę do Muzeum Ziemi. Gdy weszliśmy do muzeum najpierw czekając  na przewodnika zwiedzaliśmy co nieco. Patrzyliśmy na różne stare kamienie, niektóre nawet świeciły w ciemności.

Widzieliśmy ogromną prehistoryczną nogę słonia. Kiedy przyszedł przewodnik, wszyscy usiedliśmy i słuchaliśmy. Mieliśmy szczęście, ponieważ trafił nam się przewodnik, który był podróżnikiem i mówił bardzo ciekawie. Opowiadał nam bardzo dokładnie o prehistorycznych słoniach, które dawno temu  żyły na terenie Warszawy. Wytłumaczył też,  że czterometrowa, przednia noga słonia,  która stała w muzeum, była odnaleziona i wykopana na warszawskiej Woli.  Następnie poszliśmy do sali z bursztynami,  gdzie było bardzo dużo różnych rzeczy zrobionych z bursztynów, np. bransoletki, owady w bursztynach i pojemniczki z bursztynów. Piękne.  Po obejrzeniu bursztynów, poszliśmy do pokoju z różnymi  skałami  z kosmosu. Były tam też skały z księżyca i Marsa. Po wysłuchaniu przewodnika i wyjściu z muzeum, pojechaliśmy do pizzerii -  Pizza Hut, gdzie nie tylko pysznie zjedliśmy, ale też uczyliśmy się,  jak zachować się w restauracji. Wycieczka była ciekawa i myślę, że to był naprawdę udany dzień.

• Wystawa ceramiczna na szkolnym korytarzu

• 26.01.2018
        • W szkole można podziwiać prace ceramiczne wykonane w ramach zajęć garncarskich prowadzonych w naszej szkole. Na wystawie znalazły się wykonane przez dzieci figurki księżniczek, talerzyki-aniołki i inne małe dzieła.

• Bal 12 02 2015

• Dnia 12.02.2015 r. odbył się w naszej szkole bal karnawałowy dla uczniów z klas 0-3. Na Sali zagościli mali rycerze, księżniczki, kowboje, Indianie i inne postacie. Dzieci wraz z nauczycielami i prowadzącą bal szkołą tańca bawiły się świetnie, pląsając w rytm muzyki.

• 9.02.2015 - Spotkanie z Filharmonią

• 26.01.2018
        • Raz w miesiącu nasi uczniowie biorą udział w spotkaniach z kulturą wysoką. Tym razem muzyczna uczta upłynęła pod znakiem opery. Prosta historia miłosna opowiedziana w zabawny sposób, zaprezentowana przez utalentowanych artystów przebranych w stroje z epoki, przypadła do gustu naszym małym melomanom.

• Dzień Babci i Dziadka

• 16.01 klasy drugie szkoły podstawowej wraz z wychowawczyniami zorganizowały przedstawienie dla dziadków i babć.

Dzieci śpiewały piosenki i recytowały wiersze, następnie klasy młodsze udały się do swych sal, gdzie na dziadków czekały prezenty i słodki poczęstunek.

• Noc w muzeum 3

• 26.01.2018
        • Dnia 10.01.br. nasza klasa wybrała się na wycieczkę do kina na Targówku. Do centrum handlowego, w którym ono się znajdowało, dojechaliśmy linią 112 (do przystanku przy M1,

z którego odjeżdżał ten autobus, doszliśmy piechotą). Gdy wysiedliśmy, poszliśmy do restauracji McDonald’s. Tam spędziliśmy około pół godziny, i o 10.20 ruszyliśmy w stronę kina na film pt. „Noc w muzeum 3”. Seans skończył się ok. godziny 12.00. Ruszyliśmy wtedy na przystanek 112 w drogę powrotną. Część osób poszło do domu już przy M1, a reszta odłączyła się od grupy przy swoich domach lub przy szkole. (Agnieszka Żarska, kl.6a)

• SPRAWOZDANIE Z NOCY BIOLOGÓW

• 26.01.2018
        • W piątkowe popołudnie 9 stycznia 2015 roku razem z panią Katarzyną Czyż i innymi uczniami wybraliśmy się na Noc Biologów.

Spotkaliśmy się na parterze i w oczekiwaniu na resztę osób poszliśmy na piętro pooglądać stoiska. Zatrzymaliśmy się przy jednym. Znajdowały się tam kości lub ich fragmenty należące do współcześnie żyjących zwierząt m.in. czaszka słonia, czy ząb narwala wyglądający jak róg jednorożca.

Po chwili zebrała się reszta grupy. Poszliśmy na warsztaty pt:. „Biologiczne interfejsy, czyli jak połączyć organizm żywy z maszyną”. Na nich graliśmy na owocach, sterowaliśmy swoją ręką za pomocą maszyny i karaczanem-robotem za pomocą tabletu. Zaraz potem poszliśmy na wykład „Świat nieskończonych małości” prowadzony przez dr Andrzeja Czubaja. Opowiadał on o mikroskopach i świecie, który można przez nie zobaczyć. Jeszcze przed wykładem „Czy warto bać się roślin GM?” poszliśmy do stoiska, gdzie pokazywano nam jak samemu zbudować mikroskop wykorzystując telefon. Oglądaliśmy również rozwielitkę i morszczyn. Po tym był wykład o roślinach GM, a dokładniej tytoniu. Przez kolejne pół godziny zwiedzaliśmy stoiska. Oglądaliśmy ludzkie pasożyty, jedliśmy lody mrożone ciekłym azotem, sprawdzaliśmy kwasowość i zasadowość różnych roślinnych wywarów, rozpoznawaliśmy rodzaje komórek z żelków i wydobywałyśmy DNA z truskawki. Ostatni wykład nosił tytuł „Lekarstwa na talerzu - nutraceutyki w naszej diecie” i mówił o roślinach, które są naturalnymi lekami. Po tej prezentacji poszliśmy piętro wyżej na stoisko o wilkach, gdzie rozpoznawaliśmy różne gatunki leśnych zwierząt. Na koniec schowani pod czarną płachtą oglądaliśmy świecące glony i bakterie.

Wycieczka była bardzo udana. Niezwykle ciekawe warsztaty, wykłady i stoiska pozwoliły na rozwinięcie naszych zainteresowań i naukę wielu nowości. Z cała pewnością wybierzemy się tam za rok.

Foto: Sławomir Kuciński

• Wielkie zwycięstwo naszej szkoły w VI Konkursie Kolęd Obcojęzycznych!

• 26.01.2018
        • Wielki finał VI Festiwalu Kolęd Obcojęzycznych za nami. 10 stycznia na uroczystym koncercie ogłoszono wyniki. Jakaż była nasza radość, gdy okazało się, iż uczniowie z naszej szkoły otrzymali wszystkie pierwsze nagrody. Natalia Paciorek – I. miejsce w kategorii soliści z klas 1-3.

Natalię nagrodzono także zaproszeniem na pierwszy semestr do szkoły językowej „Sukces” w Ząbkach. Agnieszka Żarska i Ewa Kaczyńska – I. miejsce w kategorii zespołów z klas 4-6. Ania Karczmarczyk i Kasia Kaczyńska – I. miejsce w kategorii zespoły w klasach gimnazjalnych. Ola Elsner zdobyła II. miejsce w kategorii soliści z klas 4-6. Staś Tobota i Marcel Kaźmierkiewicz zdobyli wyróżnienia. Cieszymy się sukcesami, gratulujemy i do zobaczenia za rok. (Marta Giżewska)

• 2a i 2b w Muzeum Etnograficznym

• 26.01.2018

W środę 10 grudnia klasa 2b razem z klasą 2a były na wycieczce  w Muzeum Etnograficznym. Mieliśmy tam lekcje – zajęcia praktyczne, a na koniec oglądaliśmy wystawę. Tematem zajęć  była choinka i ozdoby świąteczne. Na lekcji pani opowiedziała nam krótką historię – jak choinka dotarła do Polski. Choinkę do Polski sprowadzili niemieccy protestanci na przełomie XVIII i XIX wieku w okresie zaborów, a w niektórych regionach południowej Polski choinka pojawiła sie dopiero po drugiej wojnie światowej. Poznaliśmy również, jak w dawnych czasach wyglądały i z czego były robione ozdoby choinkowe.

Na przykład wykonywano je z papieru, słomy, opłatka i innych materiałów, które babcie i mamy miały w domu. Na zajęciach praktycznych wykonaliśmy jedną ozdobę – papierowego ptaszka. Na koniec zwiedziliśmy wystawę szopek i ozdób świątecznych. (Marysia z tatą, kl. 2b)

***

W szkole spotkaliśmy się o godzinie 8.00. Po śniadaniu około 8.30 pojechaliśmy autokarem do muzeum. Najpierw robiliśmy ozdoby choinkowe. Przewodniczka opowiedziała nam jak ubierano w dawnych czasach choinkę. W muzeum oglądaliśmy również eksponaty: szopki, pierniki i maski. Dowiedziałem się, że w dawnych czasach zamiast choinek były podłaźniczki. Około 11.30 wróciliśmy do szkoły. (Michał, kl. 2b)

Wycieczka do Muzeum Etnograficznego była bardzo udana. Najbardziej podobało mi się robienie ptaszków z papieru. Ciekawym punktem wycieczki było oglądanie pięknych szopek bożonarodzeniowych. dowiedziałem się też o tym, jak  kiedyś ozdabiano choinkę. (Mateusz, kl. 2b)

W muzeum były bardzo ładne krakowskie szopki. Nie wyobrażam sobie, abym kiedykolwiek zrobił coś równie pięknego i dlatego podziwiam tych, którzy je zrobili. Wszystkie szopki wyglądały podobnie, bo były wzorowane na dachu wieży Kościoła Mariackiego. (Krzyś A., kl. 2b)

***

10 grudnia  pojechaliśmy z klasą 2b na wycieczkę do Muzeum Etnograficznego . Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Widzieliśmy tam papierowe pajączki, jeżyki i łańcuchy na choinkę. Pani opowiedziała nam historyjkę o niedźwiedziu. Robiliśmy ptaszki z papieru. Wycieczka była bardzo fajna. (Laura, kl. 2a)

• SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI DO MUZEUM NARODOWEGO KLAS 4A, 4B i 6A

• 26.01.2018
        • Dnia 17.12 (środa) do Muzeum Narodowego wybrały się trzy klasy: 4A, 4B oraz 6A. Każda z nich poszła na inna lekcję muzealną. Nasza klasa wybrała program „Mity greckie na obrazach i rzeźbach”.

Spod szkoły wyjechaliśmy o godzinie 9:00. Gdy dotarliśmy na miejsce, wysiedliśmy szybko z autokaru. Okazało się wtedy, że musimy poczekać jeszcze chwilę zanim bramy muzeum zostaną otworzone. W tzw. międzyczasie poszliśmy znów do pojazdu, by nie stać na dworze.Kiedy weszliśmy już do budynku, oddaliśmy kurtki oraz torby do szatni i poszliśmy oglądać niezwykłe dzieła. Te były tworzone w bardzo różnych czasach (od wieków  przed nasza erą do współczesności).Na początku pani przewodniczka pokazała nam dwie rzeźby nawiązujące do mitów greckich i rzymskich, a potem zajęliśmy się obrazami: chodziliśmy między alejkami ze sztuka nowoczesną, pracowaliśmy w grupach, a na koniec był dość krótki czas woln,y w którym większość osób oglądała sztukę XXI wieku.Na zakończenie programu poszliśmy na pieszo z muzeum do KFC, gdzie prawie każdy sobie coś zamówił. W tej restauracji spędziliśmy ok. pół godziny, po czym wszystkie klasy z paniami udały się do autokaru. Do szkoły powróciliśmy ok. godz.  13:30. Potem część dzieci wróciła do domów, a niektórzy zostali w świetlicy szkolnej. (Agnieszka Żarska, kl. 6a)

• II. etap Konkursu Kolęd Obcojęzycznych

• 26.01.2018
        • 7 stycznia 2015 w Miejskim Ośrodku Kultury w Ząbkach odbył się II.

etap (międzyszkolny) Konkursu Kolęd Obcojęzycznych. Czternastu uczniów z naszej szkoły prezentowało swoje muzyczno-lingwistyczne umiejętności na scenie.

Teraz wszyscy oczekujemy w napięciu na wyniki, które będą ogłoszone w sobotę 10 stycznia o godz. 17:00 w MOK-u, podczas finałowego etapu w/w  konkursu.

• Orszak Trzech Króli przeszedł przez Warszawę

• 26.01.2018

Uroczysty Orszak Trzech Króli już za nami. Sztab „orszakowców” od wielu tygodni pracował nad powodzeniem tego niezwykłego przedsięwzięcia. Radosne świętowanie Objawienia Pańskiego miało swój wielki finał dnia 6 stycznia. Ulicami Warszawy już po raz siódmy przeszedł kolorowy, radosny pochód – dwórek i rycerzy. My – wierny zastęp króla azjatyckiego Melchiora

– w orszaku bierzemy udział po raz trzeci. Przystrojeni w zielone płaszcze szliśmy ulicą Krakowskie Przedmieście, śpiewając i wykrzykując radosne hasła: „Niech pokój zagości – z bliskimi w radości!” albo „Być wdzięcznym spróbuję – dziś mówię dziękuję!”. Obok dzieci dumnie kroczył zastęp straży ojcowskiej – w brązowych szatach przyozdobionych wizerunkiem Michała Archanioła. W tym roku zaangażowani byliśmy także w organizację mansjonu, czyli scenki odgrywanej kilkakrotnie podczas wczorajszego święta. Gros młodzieży gimnazjalnej zaangażowała się w działalność wolontariatu, który podczas uroczystości zajmował się rozdawaniem śpiewników i koron przybyłym gościom.            Orszak jest formą wspólnego, radosnego przeżywania tego najstarszego chrześcijańskiego święta, nawiązują do tradycji wspólnego, publicznego kolędowania i wystawiania jasełek opowiadających historię narodzin Jezusa Chrystusa i hołdu oddanego mu w stajence betlejemskiej przez pasterzy i Trzech Króli. W tegorocznym Orszaku Trzech Króli wzięły udział 332. miejscowości. (ALW)

Relacja TVP 1:

• Wewnątrzszkolne eliminacje do VI Konkursu Kolęd Obcojęzycznych

• 26.01.2018
        • 16 grudnia 2014r. odbyły się w dolnym kościele I.wewnątrzszkolne eliminacje do VI Konkursu Kolęd Obcojęzycznych w Ząbkach.

Wzięło w nich udział 17. uczniów naszej szkoły. Do II etapu, zakwalifikowali się następujący uczestnicy:

Marcel Kaźmierkiewicz 1c, Staś Tobota 1c, Natalia Paciorek 2a, Martyna Walczak, Artur Dąbrowski, Paweł Lipiński, Franek Walczak, Maciek Sambor 5b, Ola Elsner 5a, Zosia Biazik 5a, Agnieszka Żarska, Ewa Kaczyńska 6, Ania Karczmarczyk, Kasia Kaczyńska 2Gim.

II etap konkursu odbędzie się 7 stycznia (środa) 2015r.  w Ząbkach ul. Słowackiego 21.

godz. 10.00 – uczniowie szkół podstawowych

godz. 12.00 – gimnazjaliści

Nagrodzeni i wyróżnieni zaproszeni zostaną  do udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się 10 stycznia (sobota) o godz. 17.00 w sali widowiskowej MOK ul. Słowackiego 21

Życzymy uczestnikom powodzenia i radości kolędowania językami!

• Świąteczne spotkanie jasełkowe

• 26.01.2018
        • Dnia 19.12.2014r. był dniem wolnym od zajęć lekcyjnych. Uczniowie, nauczyciele i rodzice przybyli do szkoły, by dzielić się świąteczną radością. Rano odbyło się nabożeństwo, a następnie cała szkoła udała się na przedstawienie jasełkowe przygotowane przez klasy czwarte.

Na scenie mogliśmy zobaczyć adaptację „Opowieści wigilijnej” Ch. Dickensa, a przy kolędach śpiewanych przez chór poczuć prawdziwie Bożonarodzeniowy klimat. Następnie klasy udały się do swych sal na wspólną wigilię.

• ADWENTOWY DZIEŃ SKUPIENIA 2014

• 26.01.2018
        • Adwent to bardzo specjalny czas – okres oczekiwania na Narodzonego, na Jego wejście w nasze codzienne życie. Jest to oczekiwanie radosne, pełne nadziei, ale też refleksji, zamyślenia. Zespół Publicznych Szkół Katolickich w Ząbkach, chcąc dobrze przygotować się do Narodzenia Pana, co roku organizuje Adwentowy Dzień Skupienia, czyli dzień konferencji, modlitwy...

spotkań ze Świętym Mikołajem i kiermaszu przygotowanego przy ogromnym wsparciu rodziców naszych uczniów.

• Klasa 5 b w telewizji i muzeum

• 26.01.2018
        • 27 listopada, dzięki uprzejmości pani Lipińskiej, mamy Pawła, która podjęła się zorganizowania całego przedsięwzięcia, klasa 5b pojechała na wycieczkę z p. Kasprzak oraz z p. Werschner. Wyszliśmy ze szkoły ok. godziny 8:00 i poszliśmy na przystanek autobusowy. Jechaliśmy aż 17 przystanków w jedną stronę. Po przejażdżce autobusami weszliśmy do metra i pojechaliśmy na ulicę Woronicza, tam znajduje się Telewizja Polska. Zwiedzaliśmy TVP półtorej godziny w tym:

studio TVP Sport, Studio „Jaka to Melodia?” oraz studio programu „Pytanie na Śniadanie”, w którym jeden z twórców programu pozwolił nam skosztować potraw ugotowanych przez mistrzów kuchni. Po zwiedzeniu ostatniego studia spotkaliśmy p .Radosława Krzyżowskiego , aktora w serialu „Na dobre i na złe”. W drugim budynku oglądaliśmy najstarsze kamery w Polsce oraz znane rekwizyty z bajek i programów odgrywanych w XX wieku, takich jak: „Domowe przedszkole” oraz „Monika i Kulfon”. Na koniec zwiedzania telewizji kupiliśmy pamiątki i tak zakończyliśmy przygodę w TVP. Drugim ważnym punktem naszej wycieczki było Muzeum Historii Żydów Polskich. Mieliśmy tam warsztaty na temat kultury i tradycji żydowskich. Dostawaliśmy różne zadania, jednym z nich było odegranie scenki. Było przy tym wiele śmiechu. Na sam koniec wycieczki robiliśmy własne miasteczko z gąbkowych domków. Podziękowaliśmy i pobiegliśmy na autobus , którym szczęśliwie wróciliśmy do szkoły. (Tomek Nikoniuk, 5b)

• Wycieczka do Muzeum Narodowego

• 26.01.2018
        • 13 listopada klasy pierwsze gimnazjum pojechały na wycieczkę. Pierwsza część wyjścia miała charakter  edukacyjny. Uczniowie uczestniczyli  w lekcjach muzealnych w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Uczniowie kl. I A z p. Anielą i p. pedagog Sylwią dowiedzieli się o tajemnicach średniowiecznych portali, a klasa I B z wychowawczynią p. Moniką odkryła, że w dawnej Nubii na terenie Afryki była wspaniała chrześcijańska katedra. Świątynię tę z mroków przeszłości na światło dzienne wydobył polski archeolog prof. Kazimierz Michałowski. W czasie lekcji zatytułowanej „Od egipskiej świątyni do  arabskiej twierdzy” można było podziwiać dzieła wczesnośredniowiecznej sztuki chrześcijańskiej wymieszanej z wpływami kultury starożytnego Egiptu. Po skończonych lekcjach uczniowie posilili się w restauracji muzealnej, gdzie jak to w restauracjach bywa najpopularniejszym daniem okazały się frytki z keczupem. Druga część wycieczki miała charakter rekreacyjno-przyrodoznawczy i odbyła się na terenie Łazienek Królewskich w Warszawie. Zanim uczniowie dotarli do klasycystycznych zabudowań z epoki króla Stanisława Poniatowskiego, mieli przyjemność spotkać się z parkową zwierzyną. Wiewiórki, sikorki, gołębie i gawrony okazały swoje zainteresowanie zbiegając   i zlatując się wokół młodzieży.  Nasi uczniowie przygotowani na takie przywitanie zaczęli karmić zwierzęta  ziarnami i orzechami. Była to niezwykle ekscytująca część wycieczki, dlatego na oglądanie wcześniej wspomnianych zabudowań poświęcono zdecydowanie mniej czasu.  Wyedukowani i zrelaksowani uczniowie szczęśliwie zakończyli swoją pierwszą wycieczkę.

• Publiczna Katolicka Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Ząbkach
      • 530 700 909
        22 762 40 44
      • ul. 11 listopada 4, Ząbki, 05-091
        NIP:125-13-23-327
        Poland
      • Sekretariat czynny dla interesantów
        we wtorki i środy od 12:00 do 15:00 (w okresie ferii i wakacji do godz. 14:00) oraz
        w czwartki i piątki od 8:00 do 12:00
        Spotkania z Dyrektorem szkoły po uprzednim umówieniu w sekretariacie